Ik las laatst een artikel met als titel geen enkel winnend team heeft 11 spitsen. Het ging erover hoe een winnend sportteam is samengesteld en hoe je dat prima kan vertalen naar je eigen onderneming.
Het sportteam bestaat uit spitsen (hier wordt lekker gescoord) het midden (deze groep zorgt voor de verbinding) en de verdediging (zij zijn vooral bezig met voorkomen).
Natuurlijk snap ik heel goed dat je in het begin volop focust op sales, acquisitie en marketing (de spitsen). Maar dan komt er een moment dat je met alleen maar spitsen gaat verliezen.
En toch blijven veel ondernemers zich lang focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten. Herkenbaar?
Spitsen kunnen op een gegeven moment alleen blijven scoren met een midden en een verdediging.
Jouw onderneming heeft ook een midden nodig (inzicht in je bedrijfsprocessen) en een verdediging (bestaande klantenrelaties).
Het mooie is het zijn geen nieuwe dingen, absoluut niet je kan gewoon werken met wat er allemaal al is. In mijn visie is je bestaande klant ook nog eens de simpelste én belangrijkste bron van waardevolle bedrijfsinformatie om tevens aan je midden en verdediging te werken.
Zonder om deze bron van tijdwinst, bedrijfsinformatie en plezier te laten liggen!
Haal jij alles uit je bestaande klanten??