Ik wilde een tijdje geleden een ruimte reserveren op een toffe locatie voor een aantal sessies met een klant.
Het is een inspirerende plek. Ze hebben mooie ruimtes om sessies te geven. Ze hebben heerlijk eten.
De communicatie verliep prima. Ik kreeg een duidelijk overzicht van de kosten, welke faciliteiten inbegrepen zijn. Kortom ik had er hartstikke veel zin in om met deze partij te gaan samen werken en mijn sessie te geven op deze locatie.
Dus het enige wat mij resten was akkoord geven op de opties van de data die ik had gekozen.
Zo gezegd zo gedaan, ik kreeg netjes een bevestiging per mail van de definitieve reservering.
Met daarbij tevens de opmerking dat ze graag mijn bedrijfsgegevens wenste te ontvangen en dat ze een bedrag van Euro 15 administratiekosten in rekening brengen voor het aanmaken van een nieuwe debiteur in hun systeem.
En hier komt mijn vraag naar boven, waar richt jij je op? Beloon jij jouw bestaande klant of straf jij je nieuwe klant.
Want bij mij kwam het eigenlijk een beetje over als een straf dat ik nieuwe klant ben.
Ik was geen nieuwe klant meer maar ineens een nieuwe debiteur in hun systeem. Het gaat mij niet eens uit wat het bedrag is, al was het Euro 5 geweest.
Ook vraag ik me af of ze ooit aan klanten hebben gevraagd wat zij van deze bedrijfsvoering vinden. Ik denk namelijk dat je ook op andere manieren je kosten kunt verwerken.
Ik proef uit de mail dat er gekeken wordt naar wat nodig is voor hen als bedrijf (namelijk de kosten die zij maken van een nieuwe debiteur in hun systeem) maar dat er niet gedacht wordt wat het mij doet als (nieuwe) klant.
Belonen zij op deze manier hun bestaande klant doordat ze maar eenmalig administratiekosten hebben moeten betalen of zijn er andere mogelijkheden om je bestaande klanten te belonen?
En wie weet doet dit bedrijf dat wel maar daar kan ik jullie nu nog geen antwoord opgeven.
Voor nu ben ik nog die nieuwe debiteur.
Waar richten jullie je op: Het belonen van je bestaande klant of het straffen van je nieuwe klant?