Ik gebruik als materiaal onder andere een whiteboard. Op dat whiteboard gaat de klant aan de slag met de klantreis uitwerken. Ook kijken we naar eventuele verspillingen in het klantenproces.
Lekker post its plakken, magneten gebruiken, noem het maar op alles wordt uit de kast gehaald, tenslotte is iets visueel maken lekker efficiënt.
Afgelopen week is gebleken dat het whiteboard overal mee naartoe leuren toch iets minder efficiënt is en echt een verspilling in mijn eigen klantenproces.
Voor jullie beeldvorming dat whiteboard staat op kantoor. De klantensessies zijn niet altijd op kantoor dus het whiteboard leur ik letterlijk overal mee naartoe.
Dat gaat dan als volgt het whiteboard past niet in zijn geheel of half gedemonteerd in mijn auto. Conclusie helemaal demonteren, waarbij ik uiteraard nog een keer of 10 mijn schroevendraaier laat vallen. Huppakee banken plat en inladen maar. Dan ga ik naar de betreffende locatie en monteer ik het whiteboard weer waarbij ik ook hier mijn schroevendraaier minimaal 10 keer laat vallen.
Is de sessie voorbij begint de hele rambam van in elkaar en uit elkaar draaien weer opnieuw.
Verder is het misschien ook niet handig voor de levensduur van dat whiteboard. Hier zit dus ook nog wel een verspilling.
En als klapper op de vuurpijl tijdens de sessie afgelopen week heb ik het hele whiteboard niet eens gebruikt. Het whiteboard had dus geen klantwaarde, het koste me alleen tijd, echt een verspilling.
Conclusie, ik ben vaak met klanten in gesprek over verspillingen in hun klantenproces maar dat wil niet zeggen dat ik ze zelf ook niet gewoon heb.
Kijken jullie wel eens naar verspillingen in het klantenproces? Het kan je namelijk zoveel opleveren!