Skip to content

Denk jij dat je niks verspilt?!

Denk jij dat je niks verspilt?

In de ideale situatie draagt, binnen een proces, iedere activiteit die jij doet direct waarde toe aan het tot stand komen van je dienst.

De werkelijkheid is anders. Uit onderzoek is zélfs gebleken dat 60% van jouw (kostbare) tijd en inspanning niet eens waarde toevoegt voor de klant.

Met andere woorden de klant ziet het als verspilde tijd, geld of moeite.

Als jij dit leest wil je per direct stoppen met die (ongewenste) verspillingen!

De acht mogelijke vormen van verspillingen (binnen lean six sigma).
  • Transport
    Onnodig verplaatsen van informatie bijvoorbeeld transport van dossiers. Onnodige verplaatsing van “materiaal” (heeft ook betrekking op de digitale wereld). Heen en weer sturen van documenten. Archiveren van verschillende versies.
  • Voorraad.
    Een uitpuilende inbox staat altijd gelijk aan een flinke voorraad werk. Of Rapporten/Adviezen die liggen te wachten.  Voorraad is ruimte en ruimte is geld. Voorraad kan beschadigd worden of na verloop van  tijd zijn waarde verliezen.  Ook kan er wachttijd ontstaan omdat je je werk bundelt voordat je het oppakt.
  • Beweging
    Onnodige beweging op je werkplek. Denk aan het onnodig zoeken naar een dossier of een bestand in je computer. Lopen naar printers of lopen naar een dossierkast. Onlogisch ingerichte werkruimte.
  • Wachten
    Klanten die moeten wachten op antwoord. Klanten wachten op hun dienst. Afdelingen wachten op elkaar. Leveranciers wachten op akkoord. Jij wacht op antwoord van de klant.
  • Overproductie
    Een stapeltje producten die alvast gemaakt zijn. Gegevens in meerdere systemen invoeren. Overbodige handtekeningen. Veel te veel vergaderen.
  • Overbewerking
    Dit zijn onnodige “verfraaiingen” aan je dienst. Een rapportage van ongeveer 30 pagina’s, goed doordacht mooi vorm gegeven. Maar is het allemaal nodig. Vaak niet. Je klant heeft maar een beperkte behoefte. Die denkt waarschijnlijk geef maar één overzichtelijke sheet. Een ander voorbeeld een document zowel fysiek als digitaal bewaren.
  • Fouten
    Niet doorvragen bij onduidelijkheid, onduidelijke e-mails. Verkeerde informatie doorsturen. Verkeerde invoer van gegevens.
  • Talent
    Het onvoldoende benutten van talenten, kennis en ervaring van jezelf of van je medewerkers. Wanneer talent onvoldoende wordt benut lijdt dat vaak tot frustratie, verveling en weinig uitdaging. Wat weer een verhoogde kans tot fouten en verloop heeft.

En welke verspilling(en) zijn binnen je eigen werkwijze van toepassing?

Nieuwsgierig geworden om nog meer tijd of geld te besparen, neem dan contact op met mij.  Binnen een paar uur geef ik minimaal 2 concrete tips waarbinnen jouw werkwijze meer (tijd)winst valt te halen!

Herken je dit?

Kom dan snel in contact en ik leer je hoe je jouw klant de beste service kan geven.