Blogs
When you treat customers right.
They come back and they tell others...
En dat is nu precies wat je wilt bereiken bij je klanten. Je hoeft niet alleen bezig te zijn met het binnenhalen van nieuwe klanten, je meest voorspelbare en makkelijkste bron van bedrijfsinformatie en inkomsten ligt vlak onder je neus namelijk je bestaande ideale klant. In de blogs vind je tal van tips en ideeën om toe te passen in jouw dagelijkse praktijk. Zo ligt het binnen handbereik om het beste uit jezelf en je onderneming te halen.

De grootste fout bij het realiseren van je doelen en het doorvoeren van veranderingen.
Naar mijn idee is de grootste fout bij het zetten van doelen of het willen veranderen van ons bedrijf meteen héél rigoureus denken. Je herkent het waarschijnlijk wel nadat je
Baseer je prijs niet op aannames!!
Baseer je prijs niet op aannames!! Ga eens bij jezelf te rade, hoe ben jij tot de prijsbepaling van je dienst gekomen? Je hebt vast gekeken naar de concurrent. Je
Denk jij dat je niks verspilt?!
Denk jij dat je niks verspilt? In de ideale situatie draagt, binnen een proces, iedere activiteit die jij doet direct waarde toe aan het tot stand komen van je dienst.
Ik begin wanneer het rustiger is
Veel van mijn klanten willen makkelijker, sneller of beter werken. Kortom met meer rust, vrijheid en plezier ondernemen. Veel van mijn klanten geven toe dat ze hier weinig of nóg
Wat doe jij als ondernemer met waardevolle bedrijfsinformatie?
In een artikel over feedback van klanten kwam ik het volgende tegen: 90% verzamelt feedback van klanten 10% verbetert processen aan de hand van deze bevindingen 5% communiceert deze verbeteringen
Bereid een gesprek met je (potentiële) klant niet té goed voor.
Uiteraard, enig onderzoek is zeker aan te raden. Bijvoorbeeld door de website te bezoeken of het linked in profiel te bekijken. Dit kost ook niet veel tijd. Zo kun je
Proces verbetering
Zeg eens eerlijk hoeveel tijd wordt binnen jouw onderneming gespendeerd aan bedrijfsprocessen verbeteren? Is het antwoord weinig dan ben je de enige niet. Er is altijd wel wat aandacht voor
Belangrijke randvoorwaarden
Zonder bepaalde randvoorwaarden ben je altijd druk in je hoofd, chaotisch en niet gefocust op de juiste dingen. Herkenbaar? Een paar voorbeelden van belangrijke randvoorwaarden binnen je onderneming: Elke week
Weet voor wie je de klantreis maakt
Graag meer tijd overhouden voor zaken die er echt toe doen, je klantloyaliteit vergroten of je omzet verhogen, je diensten verbeteren? Elke ondernemer wil wel iets verbeteren. Door je klantreis
Hoe beter de klantreis hoe makkelijker je nieuwe (ideale) klanten aantrekt en bestaande klanten weet te behouden!
Inzicht in de klantreis zorgt voor: Een bijdrage aan commercieel succes. Jouw toegevoegde waarde op de juiste momenten aan de juiste klanten. Dat klanten langer bij je blijven. Bij de
Aan alle vrouwelijke (kandidaat) notarissen
Vorige week was ik bij een bijeenkomst van de Lions Westhoek, georganiseerd door Patricia van de Sande-Harrison. De gastspreker was Prof. Bernard Schols. Bernard Schols is oud-notaris en als hoogleraar verbonden
Hoe blijf je in beeld bij je klant?
Verwacht niet standaard dat je klant aan jou denkt omdat hij/zij al eens gebruik heeft gemaakt van je dienstverlening. Klanten benaderen je vaak voor één oplossing en gaan daarna weer gewoon
Hoe je bestaande klanten niet weet te behouden?!
Laatst ontving ik een e-mail bericht van ons beveiligingsbedrijf voor een check up van ons alarm systeem. Of ik van 12:30 tot 17:00 thuis wilde zijn, Dus of ik een
Blije klant als marketingtool
Jij als ondernemer bent elke dag keihard aan het werk om je klanten te voorzien van de beste dienstverlening. En dat is nu precies wat de basis is van een
Welke koers ga jij varen?
Je jaardoel is weer klaar voor 2022. Je hebt helder waar je naartoe wilt komend jaar. Maar een grote valkuil van veel ondernemers (uit ervaring van mijn trajecten met ondernemers),
Geef je wel de juiste oprechte aandacht aan je klanten
Ik ontving rond de feestdagen van mijn vermogensadviseur van de bank een handgeschreven kaart. Hartstikke mooi gebaar. Alleen zit ik niet op deze vorm van aandacht te wachten. Ik heb
Reflectie 2021/2022
Laatste dag van het jaar. Tijd om stil staan en te reflecteren. Het was voor veel mensen best een moeilijk jaar, dat was ook bij mij het geval. Aan het
Hoe ga jij om met fouten?
Mijn dochter wilde heel graag voor kerst een cadeau namelijk een speciale drinkfles. Ik heb deze fles besteld. Nu kreeg ik 22 december een bericht dat vanwege het grote aantal
Strategischer en bewuster bedrijfsmatige keuzes
Hoe mijn bedrijfsvoering er nu uit ziet is compleet anders dan toen we het traject starten. Ik maak veel strategischer en bewuster bedrijfsmatige keuzes zei een klant tegen mij. Al
Comfortabele sleur
Wordt jij gedurende de dag geleefd en heb jij heel veel aan je hoofd? Ervaar jij bijna altijd tijdsdruk? Vraagt de waan van de dag telkens jouw aandacht? Maar het
Waar investeer jij in?
In bijscholing, een nieuwe opleiding, weer een diploma? Want jij wil nog beter worden in wat jij doet, je wil een nog grotere expert worden. Maar jij bent al de
Tijdwinst
Telefoontjes van klanten, appjes en mailtjes die je hoort binnenkomen en ongeplande bezoekjes van collega’s. Je had de intentie om een aantal zaken af te ronden maar door de waan
Wat vinden je klanten belangrijk?
Mijn visie is dat je (bestaande) klant de simpelste en belangrijkste bron van waardevolle bedrijfsinformatie is. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw klanten zich geliefd, begrepen en gezien voelen?
Mijn eigen verspilling!
Ik gebruik als materiaal onder andere een whiteboard. Op dat whiteboard gaat de klant aan de slag met de klantreis uitwerken. Ook kijken we naar eventuele verspillingen in het klantenproces.
Durf jij nee te zeggen tegen klanten
De doelgroep met wie ik samenwerk heeft het altijd druk. Wanneer ik samen met de ondernemer ga onderzoeken waarmee hij/zij het druk heeft, komen de volgende vragen vaak aan bod:
Hoe betrek jij je klant bij een nieuwe dienst?
Op dit moment ben ik een boek aan het lezen over Starbucks, je weet wel die koffieketen. Jaren geleden heb ik voor een collega een koffiemok van deze koffieketen uit
Winnend team
Ik las laatst een artikel met als titel geen enkel winnend team heeft 11 spitsen. Het ging erover hoe een winnend sportteam is samengesteld en hoe je dat prima kan
Waar richt jij je op binnen jouw onderneming
Ik wilde een tijdje geleden een ruimte reserveren op een toffe locatie voor een aantal sessies met een klant. Het is een inspirerende plek. Ze hebben mooie ruimtes om sessies
Veeleisende klant kost veel supermarkten de kop.
Zo luidt de titel van een artikel dat ik vandaag op NU.nl las. Ook ik heb ze voorbij zien komen de nieuwe bedrijven zoals Picknick, verkoopt levensmiddelen uitsluitend online. Hello
Altijd (telefonisch) bereikbaar voor je klant, is dat echt klantgericht?
Laatst zat ik in een sessie met een ondernemer en zijn telefoon ging meerdere malen af. Ik spreek alleen maar ondernemers die hartstikke dienstverlenend zijn, zo ook deze ondernemer, dus